úterý 1. února 2011

Rozhovor ohledně Fiesty RS WRC.

Terčem rozhovoru se stal ten nejpovolanější z nejpovolanějších. Dlouholetý šéf vývoje firmy M-Sport, Christian Loriaux.


Christiane, jedná se u nové Fiesty RS WRC vlastně jen o Fiestu S2000 s turbomotorem?
"Nikoliv, určitě ne. Fiesta S2000 pro nás sice byla dobrým výchozím základem, na kterém mohli naši inženýři zapracovat. Vývoj vozu WRC ale zahrnuje mnohem více práce než jen instalaci jiného motoru."
"Zaměřili jsme se nejen na obsáhlé změny zavěšení kol a úpravy podvozku, jako i na práci na převodovém ústrojí. V zásadě jsem se museli ještě jednou podívat na všechny prvky vozu S2000 a zjistit, zda se vůbec hodí pro enormní zatížení a mnohem větší rychlost, kterou bude vůz WRC nové generace muset vydržet."
V jaké oblasi vývoje Fiesty RS WRC jste narazili na největší výzvu?
"Práce na novém EcoBoost-turbomotoru Ford s obsahem 1,6 litrů se ukázala jako velký úkol. My z motorsportu jsme byli úplně poprvé konfrontováni s přímým vstřikováním benzínu a museli jsme konstatovat, že se jedná o velmi komplikovanou technologii – pouštěli jsme se do zcela nové oblasti. Velkou výzvu nám pak připravilo i převodové ústrojí nového soutěžního vozu, jakož i nastavení poměru převodů a chlazení hnací jednotky" 
"K tomu nám nové předpisy povolují minimální váhu již jen 1200 kilogramů – toho dosáhnout také nebylo jednoduché. Během celé vývojové fáze jsme se ale mohli spolehnout na účinnou podporu inženýrů Fordu Evropa a i dodavatelů, což nám velmi pomohlo."
Co bylo na vývoji motoru tak obtížné?
"Jak jsem již říkal: Přímé vstřikování benzínu je v rallysportu zcela novou technologií, její využití je ale od tého sezony předepsáno předpisy a z tohoto důvodu jsme se s tím museli kvůli vozu WRC zabývat. Nakonec jsme ale my a náš partner Pipo Moteurs profitovali z obsáhlého knowhow, které inženýři posbírali při sériovém vývoji této vysoce moderní formě přípravy palivové směsi."

S novými předpisy ohledně motorů nastavila FIA nový směr pro mistrovství světa. Bylo to dle vašeho názoru správné rozhodnutí?
"Myslím že ano. Následovat trend ze sériové výroby, který směřuje k motorům s menším objemem – takzvaný Downsizing, dává z pohledu značek účastňujících se MS smysl a smysl to dává i po sportovní stránce. A i rozhodutí o setrvání turbodmychadel ukazuje správnou cestu. Zvuk těchto motorů je prostě vzrušující a zvuk soutěžního vozu patří k rozhodujícím kritériím, které hrají roli ve fascinaci tohoto sportu."
Jak je velký podíl dílů, které má nová Fiesta RS WRC společné s Fiestou S2000?
 "Měli jsme k dispozici obsáhlá data, která jsme s Fiestou S2000 posbírali v SWRC a i ostatních mezinárodních mistrovstvích. Na jejich základě jsme mohli detailně analyzovat všechny jednotlivé oblasti tohoto modelu a také je ohodnotit. Kde jsme našli potenciál pro zlepšení, tak jsme ho i vyčerpali. S výjimkou bezpečnostního rámu a základního podvozku ale sotva zůstal kámen na kameni. Z optického hlediska vypadá určitě hodně dílů velmi podobně. Ve skutečnosti jsme je ale pozměnili, aby byly buď lehčí nebo/a robustnější a mohly nám tak nabídnout další výhodu."
Opticky se verze WRC od sériovější verze S2000 odlišuje dost výrazně. Proč?
"Vzhled Fiesty RS WRC jsme spolu s designéry z Fordu Evropa vytvořili nově. U všech modifikací karosérie pro nás bylo důležité, abychom převzali co nejvíce prvků moderního "kinetic Designu" od Fordu, protože tato filozofie vzhledu patří k zásadním faktorům úspěchu našich sériových modelů."
"Ovšem v oblastech, které mají velký význam pro aerodynamiku nebo chlazení soutěžního vozu, jsme samozřejmě museli udělat kompromis. I tak jsou ale všichni zúčastnění od M-Sportu a i od Fordu s dosaženým výsledkem zcela spokojeni."
Jezdí se s novou Fiestou RS WRC obtížněji než s Fordem Focus RS WRC?
"Nové předpisy počítají s tím, že se s vozy WRC přiblížíme sériovým verzím i po technické stránce. Pokud jde o základní vlastnosti karoserie nebo podvozku, tak jsou rozdíly mezi oběma generacemi soutěžních vozů spíše malé. Zato jsme ale museli zříct některých technologií, kterými se Ford Focus RS WRC vyznačoval – například aktivně řízený střední diferenciál, startovací automatiku nebo řazení na volantu (tzv. pádla). To vše znamená: jezdecký talent se opět posouvá do popředí."
Jinými slovy: Nová generace WRC zvýrazní rozdíly mezi jezdci?
"U Fordu Focus RS WRC jezdci například pro start zmáčkli tlačítko, které aktivovalo startovací automatiku a optimálně ovládalo spojku. Nyní se jezdci opět musí sami postarat o trakci, správné otáčky, perfektní práci se spojkou a i s převodovkou, pokud chtějí optimálně vyjet ze startu. Musejí se tedy vyřešit více úkolů než dosud – a to je dobře. Jezdec, který se chce stát mistrem světa, by měl být i bez technologií na pozadí schopen zvládat optimální starty."
Znamená zřeknutí se určitých funkcí také, že přínos inženýrů se snížil?
"To ne. Zákaz "pádel" pod volantem vedl například k tomu, že jsme naši pozornost, naše možnosti a naše knowhow zaměřili na jiné oblasti."
Jak je frustrující vědět, že mnoho chytrých technologií, které jste s dlouze a draze vyvinuli pro Ford Focus RS WRC, je nyní jen kapitolou pro knihy o historii?
"Jistě je škoda, že mnoho funkcí Fordu Focus RS WRC se už nesmí používat. Ale ten krok, který FIA udělala, byl správný: Zřeknutí se určitých technických možností snižuje náklady a přesvědčilo další továrny k účasti v mistrovství světa v rally. Nová generace vozů WRC je kompromisem mezi obhájitelnými náklady a zbavením se zbytečného balastu."
"Věci jako startovací automatika ve Fordu Focus RS WRC budou žít dále, jen ne na úrovni mistrovství světa. Nová Fiesta RS WRC se taktéž vyznačuje pokročilými technologiemi, ale za únosnou cenu. Již se nám povedlo prodat zákazníkům několik kompletně nových vozů"
Kolik testů má nová Fiesta RS WRC na začátku sezony za sebou?
 "V březnu minulého roku jsme začali práci s Fiestou S2000, do které jsme namontovali dvoulitrový turbomotor z Fordu Focus RS WRC. To byla první Fiesta RS WRC. Testovací práci jsme pak navýšili od srpna, když jsme měli k dispozici první Fiestu s turbomotorem 1,6 litru, která ale ještě neměla přímé vstřikování benzínu."
"Od té doby jsme nový soutěžní vůz vyvíjeli na šotolině a asfaltu ve Velké Británii, Španělsku a Francii, přídavné šotoliné testy jsme absolvovali v Portugalsku a nastavení na sníh a led jsme provedli ve Švédsku. Celkem ujela nová Fiesta RS WRC v soutěžním tempu již 11000 kilometrů"
Kteří jezdci s novým vozem během testů jezdili?
"Ze začátku to byli zkušení jezdci jako Henning Solberg, Matthew Wilson, P-G Andersson a Andreas Mikkelsen – dokonce se za volant posadil i Malcolm Wilson, který je šéfem továrního týmu a býval úspěšným soutěžním jezdcem. Ke konci, když šlo hlavně o nastavení vozu, převzali práci Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala."
Jak konkurenceschopný bude nový Ford Fiesta RS WRC?
"Každý jedinec v našem týmu si stanovil za cíl, že budeme s naším vozem bojovat o titul mistra světa. Jsme pevně přesvědčeni o tom, že ve Fiestě RS WRC máme k dispozici báječný soutěžní vůz – zatím nám ale chybí porovnání. Předtím jsme nové verze Fordu Focus RS mohli měřit na jeho předchůdci. Na základě zcela nových předpisů to ale není možné. Musíme počkat až do Švédské rally. Teprve poté uvidíme, jak si na tom s Fiestou RS WRC skutečně jsme."

Rozhovor převzat z ewrc.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat