Olivier Quesnel:
Jaký pocit u vás na počátku nové sezóny převažuje? Jste spíš netrpělivý, klidný, nebo máte obavy?
Tak rozhodně nepřevažuje klid! Je pravda, že už se nemůžu dočkat, až budeme ve Švédsku a dostaneme odpovědi na všechny ty otázky, které se před námi neustále objevují. Odvedli jsme dobou práci? Nezapomněli jsme na něco? Po prvních rychlostních zkouškách budeme už mít nějakou představu, ale nesmíme přitom zapomínat, že ve Švédsku není v rámci celého mistrovství světa zrovna nejtypičtější terén. Musíme si zachovat chladnou hlavu. Tým Citroën Racing je jako stroj na vítězství a není důvod, proč by se měl z jednoho dne na druhý zadřít. Mám plnou důvěru v práci týmu, ale netrpělivě čekáme na první částečné výsledky z 1. RZ ve Švédské rallye!
Myslíte, že budete muset zasahovat do soupeření mezi Sébastienem Loebem a Sébastienem Ogierem?
Ve Švédsku to bude jednoduché. Oba naši jezdci vystartují s nulou na svém bodovém kontě. Citroën jim stejně jako vždy v minulosti poskytne naprosto stejné podmínky. Pokud jeden zajede lepší čas než druhý, bude to jen proto, že bude rychlejší! Nemám ve zvyku být pod tlakem – momentálně neexistuje žádné soupeření, do kterého bych musel zasahovat. Můžu vám jen říct, že jsme všichni jedna velká rodina. Titul jezdců je možná hodnotnější a mediálně známější, ale titul konstruktérů znamená pro značku pořád hodně. Oba dva naši piloti jsou inteligentní hoši a vědí, o co Citroënu jde.
Citroën Racing Technologies poskytne tři DS3 WRC soukromým jezdcům. Co vás k tomu vedlo?
Než se ve WRC objeví noví konstruktéři, myslím, že je úkolem Citroënu přispět k atraktivnosti šampionátu. Proto jsme šťastní, že se podařilo dosáhnout dohody s Petterem Solbergem, Kimi Räikkönenem a Peterem van Merksteijnem. Není naším zásadním cílem pronajímat závodní auta, ale jsme hrdí na to, že můžeme do naší velké rodiny počítat i tyto piloty.
Činnosti týmu Citroën Racing se neomezují na WRC. Rok 2010 byl poznamenán představením vozů DS3 R3 a DS3 Racing. Jak uvedení těchto dvou vozů hodnotíte?
Vůz DS3 R3 pokračuje v dlouhé linii vozů určených pro soukromé jezdce. Během několika měsíců se ve své kategorii prosadil jako měřítko kvality. Obchodně se to projevuje mnohem vyšším počtem objednávek, než jsme doufali. Z úspěchu vozu DS3 R3, který se prosazuje v rámci závodů Citroën Racing Trophy po celé Evropě, jsme nadšeni. Úspěch provází i model DS3 Racing. Všech 2000 plánovaných kusů je na nejlepší cestě najít svého zákazníka a momentálně přemýšlíme nad tím, že roční výrobu zvýšíme.
Jaké jsou v těchto dvou oblastech perspektivy?
Vyrábět sériové sportovní vozy je pro tým Citroën Racing novinka, která ale značce otevírá nové vyhlídky na nové trhy. Když se podíváme na úspěch vozu DS3 Racing, uvažujeme samozřejmě i o dalších modelech řady DS. Pokud jde o závody určené pro zákazníky, tady nás velice zajímá, že by FIA mohla přijít s novými předpisy „FIA R4“, které by dovolily vyvinout vozy typu R3 s pohonem všech kol. To by byl úžasný nástroj pro výchovu mladých pilotů.
Pokud jde o vyhledávání a výchovu mladých nadějí, zde se často jako příklad uvádí Rallye Jeunes. Citroën nedávno oznámil uzavření partnerství s Francouzkou federací automobilového sportu, které by mělo tuto akci znovu vzkřísit k životu. Co vás k tomu vede?
Toto spojení je podle mě naprosto přirozené. Když Citroën najal pro mistrovství světa v rallye Sébastiena Loeba a Sébastiena Ogiera, probudil v mladých Francouzích, kteří s nimi prožívají jejich úspěchy, sny o závodění. S Rallye Jeunes jim umožníme se dotknout svého snu a ukázat za volantem vozu DS3, co umí. Pro ty nejnadanější vede potom cesta až na vrchol. Dodal bych, že Rallye Jeunes je dokonalou marketingovou akcí, protože dostane tisíce mladých do prodejen Citroën, kde se seznámí s naší značkou a se vším, co k ní patří.
Můžete nám říct víc o podmínkách?
Účastníci nesmí mít licenci na závody rallye a musí jim být mezi 18 a 25 lety. Šest regionálních etap ve Francii určí nejlepší mladé piloty, kteří se kvalifikují do národního finále. Oficiální start akce proběhne na Francouzské rally v říjnu 2011 a dva vítězové se zúčastní šesti závodů francouzského mistrovství v rallye.
Xavier Mestelan-Pinon (technický manažer Citroën Racing)
Co se stalo od října loňského roku, kdy byl na pařížském autosalonu odhalen vůz Citroën DS3 WRC?
Naší prioritou bylo nasbírat testovací kilometry za nejrůznějších podmínek. Díky tomu, že jsme pro testy vyrobili druhý vůz DS3 WRC, mohli jsme zajišťovat testovací jízdy každých 14 dnů. Testy nám umožnily pracovat na spolehlivosti a naučili jsme se auto chápat, porozuměli jsme tomu, jak reaguje na změny seřízení. V průběhu času jsme se dopracovali k jasnému technickému nastavení a v posledních týdnech jsme se soustředili na věci jako je umístění bezpečnostních prvků a kontrolních skříněk FIA, místa posádek a jejich vyškolení v používání vozu mimo servisní zónu… Naším největším problémem bylo pracovat v horkém podnebí. Podařilo se nám najít trochu horka na jihu Evropy.
Máte nějaké zvláštní obavy ohledně spolehlivosti?
Myslím, že jsme odvedli dobrou práci, s ohledem na to, jak málo času jsme měli. Rizika samozřejmě existují. Nesmíme zapomínat, že vůz DS3 WRC je úplně nové auto, na rozdíl od C4, která byla z širšího hlediska obdobou Xsary.
Nejnovější změna se týkala pneumatik. Jaký to mělo dopad na vývoj vozu?
Michelin je historickým partnerem Citroënu, takže musím nejprve vyjádřit radost, že jsme se s tímto výrobcem a částí jeho technického týmu opět shledali. Tato radost nic neubírá na spokojenosti, kterou jsme vyjádřili po třech letech spolupráce s naším předchozím partnerem. Vzhledem k tomu, že pneumatiky Michelin jsou zcela jiné, museli jsme zrevidovat dost věcí, pokud jde o geometrii náprav: tuhost odpružení, odklon kol, torzní stabilizátory… Pneumatiky Michelin jsou výkonné a nabízejí velmi přesné jízdní vlastnosti, především na asfaltu.
Myslíte, že tyto nové „World Rally Cars“ jsou pro diváka zajímavější než předchozí generace?
Kompaktnější rozměry auta snižují jeho setrvačnost. Bez středového diferenciálu musíme počítat s tím, že fáze brzdění budou vykazovat vyšší mobilitu, a to i na asfaltu. Motor bere víc otáček a je o něco hlučnější, absence poloautomatického řízení převodovky donutí piloty, aby se za volantem víc snažili… Řekl bych, že tato nová auta budou divácky opravdu zajímavější!
Sébastiena Loeb:
Jak se cítíte za volantem vozu Citroën DS3 WRC?
Pocity jsou úplně jiné než u C4. Vůz DS3 je kratší, takže je v ostrých zatáčkách mrštnější, ale také živější v rychlých úsecích. Obecně se budeme muset za volantem vyvinout větší úsilí. Důvodů je víc: chování vozu způsobené jeho rozměry, absence středového diferenciálu, který by umožnil rozložit náhon mezi přední a zadní nápravu, návrat k mechanické převodovce, kvůli kterému budeme muset velmi často pouštět volant…
Jste spokojený s tím, čeho tým v mezičase dosáhl?
Myslím, že tým odvedl výbornou práci. Nepodařilo se nám dosáhnout stejných výsledků na všech površích. Hodně času jsme strávili na šotolině, protože s tou se na mistrovství světa setkáváme nejčastěji. Myslím, že se máme ještě co učit na sněhu, ale to se těžko odhaduje, neboť nám chybí srovnání. Nové předpisy do chování vozů hodně zasáhly.
No právě, co si myslíte o nových předpisech? Jsou s nimi piloti spokojení?
Ano, auto se příjemně řídí. Výkony motoru umožňují využívat všech vlastností podvozku. Určitě bychom vždycky chtěli větší výkon, ale myslím, že tyhle nové WRC jsou naprosto úžasné. Při řízení budeme muset být šikovní a optimalizovat dráhu vozu, abychom si při průjezdu zatáček udrželi co nejlepší rychlost.
Co tahle sezóna znamená pro vás osobně?
Je to nová výzva, kdy nás oproti předchozím sezónám čeká víc nejistot. I naši soupeři věnovali vývoji strojů hodně pozornosti a pro srovnání si musíme počkat na první rallye. V každém případě musím začít tím, že budu rychlejší než soupeři ve stejných vozech jako já. Porazit Sébastiena Ogiera a Pettera Solberga nebude vůbec jednoduché! Myslím, že tato sezóna bude těžká, ale to jen zvyšuje moji motivaci.
Sébastiena Ogier:
Jak se cítíte za volantem vozu Citroën DS3 WRC?
Stejně jako Seb se domnívám, že hutnější rozměry DS3 znamenají výhody i nevýhody podle toho, na jakém terénu se jede. Vzhledem k tomu, že motor má menší točivý moment, než jsme byli zvyklí, musíme ho pořád vytáčet, trochu jako u atmosférického motoru. Návrat k mechanické převodovce znamená o něco delší dobu na řazení a vyžaduje od pilota větší úsilí. Za „normálních“ podmínek to nebude žádný problém, ale horší by to mohlo být ve velkém horku nebo na konci dlouhých rychlostních zkoušek.
Jste spokojený s tím, čeho tým v mezičase dosáhl?
Pracovní výkonnost týmu na mě zapůsobila,vždyť jsme od konce minulé sezóny absolvovali mnoho testovacích jízd. Mám dojem, že jsme času, který byl k dispozici, využili dobře. Už se těším, až se postavím na start Švédské rallye a poměřím se se stopkami!
Myslíte si, že jsou nové předpisy pro mistrovství světa v rallye pozitivní?
Cílem bylo přitáhnout nové konstruktéry. Tento rok se k nám přidá třetí značka. To je pro všechny pozitivní, počínaje diváky. Myslím, že tahle nová auta budou skvělá, s větším skluzem a motory vytáčenými vysoko do otáček. Není pochyb o tom, že podívaná to bude přinejmenším stejně dobrá jako v předchozích ročnících!
Co očekáváte od své první sezóny, kterou celou strávíte v týmu Citroën Total World Rally Team?
Ta rovnice má tolik neznámých, že mohu jen těžko vynášet přesné cíle. Výsledek Švédské rallye nebude pro pořadí v mistrovství nezbytně reprezentativní. Na to si budeme muset tři nebo čtyři rally počkat. Pokud jde o nás, my nevstupujeme do prvního závodu s přílišnými ambicemi. Dodnes jsme absolvovali jen dvě zimní rallye a těžko budeme moci soupeřit se skandinávskými piloty. I když konečným cílem je získání světového titulu, nejsem tím nijak posedlý. Zato chci získat body v každé rally, proniknout mezi vozy v čele a získat další zkušenost ve WRC.
Zdroj rozhovoru: rally-mania.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat